Chiafrön

Vi är inne i en period där vi vill testa något nytt att komplettera lyxiga helgfrukostar med. Det behöver inte vara hälsosamt utan vi är mest på jakt efter något spännande. Har hört och läst mycket om chiapudding, vilken överraskning. Men på ett trevligt sätt.

Chiapudding lämpar sig för den som inte kan/vill äta mjölkprodukter i och med att den är gjord på soja-,kokosmjölk eller liknande. Chiafrön har sitt ursprung i Mexiko .Ordet ”chia” betyder styrka. Dessa små frön är sprängfyllda med nyttigheter. De innehåller stora mängder Omega-3 (åtta gånger mer än lax), fibrer, protein (21%),A-vitamin, kalcium och magnesium.

chiafrön-10-anledningar-att-äta-det-varje-dag

När man blandar chiafrön med vätska så bildar de vattenlösliga fibrerna en slags gelé. Chiapudding är väldigt fyllig och mättande.

1 portion/2 mindre portioner:

2 dl sojamjölk

1krm vaniljppulver

3 msk chiafrön

Blanda ihop på kvällen och låt stå i kylskåp under natten.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s